Ze koos voor het maken van een huistekening, maar er kwam nog veel meer bij en dat is helemaal goed. Het is juist heel fijn dat een kind uit zichzelf meer gaat tekenen.
De tekening past bij de leeftijd en is dus leeftijdsadequaat. Dit meisje wil graag veel vertellen, maar het lukt nog niet zo goed met woorden. Ze houdt erg van tekenen. Ik ga met haar aan de slag en ze wil wel graag een huistekening gaan maken. Carl Jung zei het zo mooi: 'Een huis is een plek waar de ziel kan wonen'.
Omdat ze veel te vertellen heeft kiest ze er waarschijnlijk voor om het papier horizontaal te gebruiken, dat geeft ruimte. Ze begint met donkerblauw en als eerste tekent ze met een dikke lijn het onderste gedeelte van het huis in een vierkant, ook de onderkant is dicht. Het geeft een afschermend, maar ook beschermend, stevig en veilig gevoel. De kleur blauw staat voor ruimte gevend, rustgevend, ontspannen maar ook voor scheppend. Het is een vrij donkere kleur blauw, bijna indigo, wat ook staat voor geborgenheid.
Daarna tekent ze het dak in een punt. Deze is niet zwaar aangezet en dit kan wel eens betekenen dat ze geen druk ervaart, dat is erg fijn. De twee sliertjes en stipjes in het puntdak dat zijn lichtjes, verteld ze. Ja, rond kerst geven al die lichtjes inspiratie om ze te tekenen.
De deur van het huis tekent ze met roze. Dat komt zacht en lief binnen. Er zit een kruk in de deur, dus we mogen binnen kijken, ze staat open voor contact. In het vierkante gedeelte tekent ze met groen een bed, want in een huis moet je natuurlijk ook slapen. Er zijn geen ramen, maar dat is ook niet nodig, want je kunt zo naar binnen kijken.
Op de plek van de schoorsteen tekent ze een bloem en daarbovenop tekent ze een hart. Ze kleurt de bloem oranje en het hartje rood. De kleur oranje staat vaak voor speelsheid en vrolijkheid. Het rode hartje geeft liefde en levensvreugde aan. Het huisje straalt zo in zijn geheel vrolijkheid en liefde uit, net zoals het meisje uitstraalt. Het huisje is stabiel getekend, dus een goede basis voor groei en bloei.
En zoals ik al vermoede kwam er nog veel meer op het papier. Ze tekende en vertelde maar raak, prachtig! Er kwam een glijbaan met trap naast het huis, met een computer bovenin. Er werd een bloem met vogeltje en bal onderaan de tekening toevoegt, daarna kleurde ze die vrolijk in. Twee roze zonnen met gele zonnestralen werden links en rechts in de tekening geplaatst. Een zon staat onder andere symbool voor de vader. Dat ze er twee getekend heeft kan dus goed te maken hebben met de twee vaderfiguren in haar leven.
Ook werd er nog een poppetje getekend in het roze met grote voeten, onderaan in het midden van het papier, ze noemt de naam. Ook al heeft het poppetje een andere naam, dan nog kan het figuurtje, betrekking op haarzelf hebben. De grote van de voeten geeft aan in welke mate ze er mag zijn voor haarzelf. Grote voeten drukken vertrouwen in de bekwaamheid uit en in het geloof er te mogen zijn. Ik denk wel dat zij het gevoel ervaart dat ze er mag zijn.
Het meisje gaat nog verder met de tekening en verteld nog meer. Er komt een maan bij, dat zal vast haar moeder zijn, waar ze heel blij mee is. De maan staat symbool voor de moeder, zacht en troostend, de wederhelft van de zon. Rechts van de maan tekent ze een blauw vlak, ze vertelt dat het een tafel is. Het is waarschijnlijk de tafel waar ze vaak samen aan zitten.
Helemaal links in het midden, tekent ze iets in het oranje. Als ik haar vraag wat het is, verteld ze dat het onweer en regen stipjes zijn. Als ik naar de plek van het papier kijk, waar ze het tekent en wat ze tekent, zou het wel iets te maken kunnen hebben met spanning uit het verleden. Als ze het verteld kijkt ze ook eventjes wat minder blij. Ik weet dat haar ouders gescheiden zijn. De zonnen en het punt van het dak staan in de regen, dat kan aangeven dat ze ook wel eens verdrietig is over deze situatie.
Het dak geeft aan hoe het kind de verhoudingen tussen vader-moeder-kind ervaart. De punt staat voor het kind, linksonder voor vader en rechtsonder voor moeder. De lijnen van het dak staan letterlijk voor de ‘lijntjes’ tussen ouder en kind. Deze lijnen van het dak zijn aan beide kanten even dik. De rechter lijn is iets langer, dat kan zijn omdat ze langere tijd bij de moeder verblijft en daardoor meer tijd met haar doorbrengt. Een dak staat ook voor het ‘hoofdje’ van het kind. Als hier veel is getekend en ingekleurd kan dit betekenen dat het kind onrust ervaart in het hoofd. Dat is niet het geval in deze tekening.
Wanneer de tekening bijna af is, tekent ze nog wat roze grond onder de bloem en maakt ze een boog om de bloem. Ze vertelt dat de bloem het anders koud krijgt door de regen en de sneeuw. Roze staat o.a. voor zachtheid, kwetsbaarheid, genegenheid en liefde en een bloem voor het groei en bloei vermogen. Ze heeft regenboogblaadjes aan de bloem getekend, blaadjes staan voor handelen en regenboogkleuren staat voor hoop. Daarna maakt ze nog een klein groen bladje in de roze grond naast de bloem, dat is een aardbeiplantje verteld ze met een glimlach. Het is een levendig en vrolijk kind, dat zie je zo mooie terug in deze tekening.
Het was prachtig om te zien hoe ze genoot van het tekenen en zodoende haar verhaal tot uiting kon brengen.